Van zaadje tot stichting

Al langere tijd gaan wij, enkele leden van het bestuur, naar Gambia. Tijdens deze reizen proberen wij wat goeds te doen voor de mensen daar. Zoals geld geven, daar wordt veelal eten van gekocht. Echter is het geld een dag later op en heerst er weer armoede en honger. Maar we willen graag nog meer betekenen. We willen het liefst de toekomst wat veranderen.

In 2017 plantten wij een zaadje…

We gaven 50 euro aan een Gambiaanse jongedame dat wij tijdens iedere reis bezochten. Aan deze jongedame hebben we gevraagd om te zoeken naar een kind/meisje dat uit een heel arm gezin komt. Dat lukte: Kaddy werd gevonden. De jongedame heeft met de 50 euro het gezin geholpen door een zak rijst, een matras, een schooluniform en -benodigdheden voor Kaddy te kopen. Sinds die tijd sponsoren we Kaddy. Want kinderen groeien, maar een uniform groeit niet mee.

De zoektocht naar oplossingen, zodat Kaddy naar school kan blijven gaan én om meerdere kinderen onderwijs te bieden, begon. Onderwijs is zó belangrijk! Al is het alleen maar om te leren lezen, te leren schrijven en om meer te leren over hygiëne. En om zo meer regie te krijgen over je eigen leven. Meisjes in Gambia worden vaak uitgehuwelijkt, krijgen heel veel kinderen en moeten hun man delen met nog maximaal drie andere vrouwen. Meisjes die leren om meer regie over hun eigen leven te krijgen  is één van de doelen van onze stichting.

De door ons uitgedachte ideeën slaagden. Met succes! In januari 2020 stuurden we een aantal bananendozen met kinderkleding naar Gambia. De jongedame in kwestie verkocht de kleding en zo is een cyclisch proces ontstaan:

• Bij dagbesteding Memo wordt (kinder)kleding ingezameld. De kleding wordt met de cliënten en vrijwilligers uitgezocht op wat nog bruikbaar is. Ook schoenen, schoolspullen en zelfzorgproducten zijn van harte welkom. Deze goederen verpakken we in bananendozen en sturen we op naar Gambia;
  • In Gambia gaan de bananendozen naar plaatselijke helpers (veelal moeders) die hierdoor werk hebben. Ze verkopen zelf de kleding, beheren zelf het geld, melden hun kinderen aan op school en zorgen voor de juiste uniformen en schoolspullen;
  • Onze directe lijnen met Gambia zijn lokale Gambianen. Zij fungeren als contactpersonen en zijn bereikbaar voor de moeders. Mocht het nodig zijn dan zijn zij inzetbaar voor het beheer van de financiële middelen, zodat op onverwachte momenten ingesprongen kan worden bij bijvoorbeeld noodzakelijke medische zorg;
  • Vanuit Nederland is er regelmatig contact met de lokale contactpersonen en moeders. Contact is noodzakelijk en fijn. Zo krijgen we een goed inzicht in de dagelijkse gang van zaken en kunnen we (op afstand) goed helpen.
  • Helaas kunnen we niet voorkomen dat kinderen soms verhuizen (bijvoorbeeld bij hun vader gaan wonen) en het contact verliezen.

In februari 2020 zijn wij wederom in Gambia geweest. We hebben er ter plekke voor gezorgd dat er nog een meisje naar school kan gaan. Haar naam is Isatou.

Tijdens deze reis is de naam van onze nieuwe stichting gevormd. We wilden graag ‘de toekomst’ en ‘elkaar helpen’ erin verwerken. Toekomst is een woord dat in Madinka taal niet bestaat. Morgen bestaat wel: Sama. Voor onze stichting betekent morgen de toekomst. Een betere toekomst is de missie van onze stichting. ‘Elkaar helpen’ in Madinka taal is Ngedema. En zo is onze naam Stichting Sama Ngedema een feit.

We sturen nu 5x per jaar gevulde bananendozen naar Gambia. Het zaadje is uitgegroeid tot een officiële stichting…!

Volg ons op Facebook en Instagram en blijf op de hoogte.