Ngedema – elkaar helpen

Ngedema betekent; elkaar helpen.
Stichting Sama Ngedema stuurt vanuit Nederland goed gevulde bananendozen naar moeders in Gambia. Door de opbrengsten van verkoop van de inhoud kunnen zij hun eigen kinderen onderwijs laten volgen. Door dit onderwijs wordt hopelijk de cirkel van armoede doorbroken. In onze visie en missie spreken we samen over het vergroten van ’empowerment’ bij de families. Dit is het versterken van de capaciteiten om meer zeggenschap te verkrijgen over de eigen situatie en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Als bestuur vinden we het daarom belangrijk dat we niet ‘zomaar’ de bananendozen opsturen. Met die reden vragen we de gezinnen om een gedeelte van de verzendkosten van de bananendozen terug te betalen. Het is goed om te weten dat niet elke bananendoos terug betaald hoeft te worden. Er worden bijvoorbeeld onkosten gemaakt voor het vervoer van de Gambiaanse contactpersonen om de bananendozen op te gaan halen. De brandstofkosten in Gambia zijn gelijk aan de brandstofkosten in Nederland.

In overleg met het bestuur worden er van de terug gekomen gelden mensen in Gambia nog meer geholpen. Met behulp van foto’s visualiseren we hieronder wat Ngedema betekent.

Rijdend naar school

Tijdens de reis in mei 2021 die Cindy en Emmy maakten hebben zij vanuit NL een kinderrolstoel meegenomen naar Gambia. Deze zijn zij persoonlijk gaan afgeven bij Ousman. Kijk maar eens op de foto hoe mooi hij hierop zit!

De rolstoel helpt het gezin om minder afhankelijk te zijn. Ousman heeft flinke spasmen en omdat hij groter en zwaarder wordt is hij moeilijk te tillen. Stichting Sama wil heel graag dat kinderen onderwijs volgen. Omdat Ousman moeilijk op school kan komen is onderwijs verkrijgen momenteel lastig voor hem. Ousman heeft  twee kleine broertjes en we zijn nu aan het proberen om een leraar naar de compound te laten komen zodat de kinderen binnen de compound onderwijs kunnen gaan volgen; wordt vervolgd. Ousman staat ook op deze Ngedema pagina omdat we met de stichting regelmatig helpen met kleine dingen zoals het faciliteren van antibiotica zalf voor de wondjes die hij op zijn been had. Deze wondjes werden maar niet beter maar met de juiste zalf zijn ze gelukkig dicht gegroeid. Daarnaast krijgt Ousman voortaan fysiotherapie (vanaf juli 2021) zodat zijn spieren gemasseerd worden. Zijn ouders krijgen daarbij tips om de spieren van Ousman zo sterk mogelijk te maken en te houden.

Een oogje in het zeil houden

Mariama is op deze foto 15 jaar oud. Haar dochtertje Fatima is hier ongeveer 1 jaar oud. Mariama heeft een lichte verstandelijke beperking en Fatima is niet uit liefde geboren. Op 14 jarige leeftijd werd Mariama zwanger maar er is geen man in de buurt. Een situatie waarbij wij als Stichting veel emotie voelen. Stichting Sama helpt de allerarmsten door onderwijs te bieden. Mariama kan momenteel niet naar school en Fatima is te jong om naar school te gaan. Toch willen we hen graag helpen. Elkaar helpen is ook een doel van onze stichting; Ngedema.

In 2020 ontvingen we een berichtje en een foto van onze Gambiaanse contactpersoon dat Fatima ernstig ziek was. We hebben Mariama en Fatima naar het ziekenhuis laten gaan. Mariama moest midden in de nacht met een zeer ziek meisje op pad. Eenmaal bij het ziekenhuis aangekomen is ze in de al zeer lange rij aangesloten. De arts heeft Fatima gezien maar vertelde aan Mariama dat zij medicatie nodig had. Mariama is hard weggerend. Met haar verstandelijke vermogens wist ze niet HOE ze dat dan moest betalen. Weer in contact met ons hebben we haar nogmaals naar het ziekenhuis laten gaan en zo bleek dat Fatima ‘wormpjes’ had. Een ziekte in Gambia waar 1 op de 5 kleine kinderen dood aan gaat. Medicatie voor ‘wormpjes’ kunnen we in NL gewoon bij de drogist halen. Stichting Sama Ngedema heeft deze medicatie voor Fatima betaald en we zijn heel blij dat deze geholpen hebben.

Één van onze contactpersonen houdt een oogje in het zeil en biedt regelmatig wat financiële hulp. Soms in de vorm van geld, soms in de vorm van een zak rijst. Het is fijn om te weten dat er iemand op deze twee meiden let.

In de toekomst zouden we heel graag willen dat Fatima onderwijs kan volgens met hulp van Stichting Sama.

Een hele koffer vol

Een hele koffer vol met voetbalshirts namen Cindy en Emmy mee in mei 2021 naar Gambia. In eerste instantie bedoeld om uit te gaan delen. De koffer werd 4 dagen mee van de kamer naar de receptie gesjouwd en elke keer weer mee terug. Het lukte niet om de shirts uit te delen; de dagen waren vol en maakten zoveel indrukken dat de koffer in de kofferbak gewoonweg ‘vergeten’ werd. Terug naar het vliegveld ging de koffer weer mee in de kofferbak. Dit keer niet om uit te delen. Amadou, onze chauffeur, hebben we gevraagd om deze koffer naar Mondeh te brengen. Zodat Mondeh de shirts kon verkopen en hiermee de moeder van Isatou, Ramatouly en Mariama extra te helpen. Dit gezin heeft de extra ondersteuning hard nodig omdat moeder ontzettend ziek is.

Muggennetten

In Gambia zijn Malaria muggen. Ter bescherming in de nacht is het ontzettend fijn om onder een muggennet te kunnen slapen. Cindy en Emmy hebben in mei 2021 twee muggennetten gekocht en geschonken.

Zakken met rijst

We hebben met de Stichting voorzien in een zak rijst. Een zak rijst kost minimaal 25 euro op dit moment.

Hygiënisch werken

Hamady heeft 5 jaar geleden een chemisch goedje gedronken. Zijn moeder was wasmiddel of zeep aan het maken en in een ogenblik dat ze niet keek dronk Hamady het op. Hij heeft daardoor zijn slokdarm beschadigd. Hij heeft een maagsonde gekregen. Langzaam begint hij weer wat te eten; gelukkig. Kleine stapjes vooruit. De maagsonde is verwijderd. De familie had goede spullen nodig om de wond hygiënisch schoon te maken en te houden. Ngedema heeft hiervoor gezorgd.

Alvast vooruit kijken

Amynata is een dochtertje van moeder N’dey. Ze is nu nog te jong om naar school te gaan. Ze is een super vrolijk meisje en zelfs een beetje hyperactief. Ze gaat nu elke dag met haar moeder mee naar de drukke weg om fruit en goederen te verkopen. Doordat we dozen sturen naar dit gezin helpen we ook Amynata alvast. In de dozen die we sturen zorgen we dat er voor haar ook kleding en spullen zitten die zij alvast kan gebruiken. En Amynata gaat, als ze oud genoeg is, zeker ook naar school.

Zelfgemaakte tassen verkopen

Isatou, de moeder van Ousman, heeft gevraagd of haar zelf gemaakte Afrikaanse tassen verkocht kunnen worden in Nederland. De tassen maakt ze zelf in haar naai-ateliertje. De koffers van onszelf waren toch bijna leeg voor de terug weg en dus verkopen we de tassen nu bij dagbesteding Memo Mensen & Mogelijkheden.

Op zaterdag naar school

Dit meisje Kaddy wordt al jaren door ons gevolgd en door Stichting Sama gesponsord. Kaddy is het ‘zaadje’ geweest om Stichting Sama Ngedema op te richten.

In mei 2021 hebben we Kaddy weer ontmoet. Ze was super enthousiast dat ze ons weer zag. Wij zagen een meisje dat het afgelopen jaar echt gegroeid is. Ze heeft lieve vriendinnen om zich heen, ze kijkt veel minder schuchter en is ontzettend lief en dankbaar. Kaddy vertelde dat ze het zwaar heeft bij haar zus en zwager. Vooral haar zwager is een man waarbij ze precies moet doen wat hij zegt. Ze heeft thuis geen vrije tijd en geen tijd om haar huiswerk te maken. Kaddy vertelde dat ze heel graag ook op zaterdag naar school zou gaan. Ze kan zich dan meer ontwikkelen en op school heeft ze dan tijd om haar huiswerk te maken. Ngedema gaat hier voor zorgen!

Haar vriendinnen vertelden dat ze morgen op kamp gingen met de klas. Helaas mocht Kaddy niet mee omdat er geen geld was. Cindy en Emmy twijfelde geen moment en hebben het kampgeld aan Kaddy gegeven zodat ze alsnog mee zou kunnen gaan. Ze bedankte ons daarvoor.

Helaas hoorde we achteraf dat ze toch niet mee is gegaan met het kamp. We zijn nog aan het achterhalen wat de reden daarvoor is. Wellicht dat familie geen goedkeuring heeft gegeven.

Deze vrouw; we helpen haar kinderen

Sisawo is moeder van 4 kinderen. Ze woonde voorheen met haar man en kinderen in een huurhuisje. Ze verkocht fruit op een grote schaal die zij op haar hoofd droeg. Op een dag brak ze haar pols. Doordat het gezin geen ziekenhuisbezoek kon betalen groeide haar pols wel aan elkaar maar niet goed. Sisawo kon de schaal met fruit niet meer dragen met haar arm. Haar man ging bij haar weg en nam hun oudste zoon Lemon mee. Ze kon de huur niet meer betalen en werd op straat gezet. Sindsdien woont Sisawo in huizen van andere mensen. In een huis wat nog in aanbouw is en als dat huis dan klaar is dan wordt ze eruit gezet.

Sisawo en haar kinderen worden ondersteund door Stichting Sama Ngedema. Sisawo is niet capabel genoeg om zelf de inhoud van de bananendozen te verkopen maar dat wordt door één van onze contactpersonen gedaan.

We helpen haar kinderen en zo helpen we ook Sisawo. Onze contactpersoon zorgt af en toe voor een zak met rijst, zorgt dat er geld voor eten is en houdt een oogje in het zeil. Een trieste situatie voor Sisawo. We zijn dankbaar dat we met het Ngedema doel, Sisawo een klein beetje kunnen ondersteunen. @elkaarhelpen