Dit is Kaddy

Geboortejaar: 2008
Woonplaats: Bundung

Gezinssituatie:
Kaddy woont bij haar tante en g
aat naar school.

Kaddy was het eerste kindje dat Stichting Sama ondersteunde. Vanaf september 2016 gaat Kaddy naar school.

Met de ondersteuning van Kaddy is eigenlijk het ontstaan van stichting Sama ontstaan.

Moeder Sisawo vertelde dat ze het zo erg vond om regelmatig ’s nachts wakker te worden van de kermende geluidjes van haar kinderen. Door de honger. Dat is wel het ergste van deze armoede. Dan sprak ze niet over de angst om opnieuw uit hun huis te moeten. Het huis aan de rand van de vuilnisbelt, zonder stroom, zonder stromend water, zonder riolering. Het huis waar ze een klein beetje huur voor moet betalen. Het huis wat door anderen wordt gebouwd om er zelf te gaan wonen. Tegen de tijd dat het dus klaar is zullen ze opnieuw op straat staan. Nog de vraag waar ze dan onderdak kunnen krijgen.

In deze situatie, letterlijk onder de rook van de vuilnisbelt, maakte Wil en Emmy kennis met Kaddy in 2016. Een heel integer, verlegen meisje wat nauwelijks Engels sprak. (Engels spreken is een voorwaarde om onderwijs te kunnen volgen). We ontmoeten haar in het huis waar het donker, ontzettend stoffig was en vol met rook. De vuilnisbelt stond in brand; zoals gewoonlijk branden ze deze berg met vuilnis plat om hier weer meer te kunnen storten. Het huis waar we na een kwartier weg vluchten omdat de rook zo op onze adem sloeg. Wetende dat Kaddy daar die avond weer moest slapen. Samen met moeder, 2 grotere zussen en 1 broertje op een dun viezig matrasje in een ruimte van nog geen 10 vierkante meter.

Kaddy gaat nu enige tijd naar school. Ze is al veel beter geworden in de Engelse taal. Hierdoor wordt ze door andere kinderen op straat interessant gevonden en willen andere kinderen met haar spelen. Hoe fijn is het voor Kaddy om zo meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.